Dieta paleo

Dieta paleo
Dodana dnia: 6 października 2014r.

Ogólna ocena

brak opinii

Dieta Paleo to skrót od określenia „dieta paleolityczna”, czy dieta pierwotna człowieka jaskiniowego lub też dieta myśliwych-zbieraczy. Stosujący dietę paleo uważają, podobnie jak i wegetarianie, że ich sposób odżywiania jest ściśle połączony ze stylem życia i nie jest jedynie samą dietą w ścisłym rozumieniu tego słowa. Za twórcę, pomysłodawcę i propagatora diety paleo uznaje się dr. Loren’a Cordain’a.

Jakie są główne założenia tej diety? Bardzo proste - chodzi o przyjęcie nawyków żywienia naszych przodków, zanim ci zaczęli prowadzić osiadły tryb życia. Ich dieta opierała się na tym, co udało się zebrać lub upolować. Wśród składników takiej diety były więc: ryby, owoce morza, warzywa i owoce, orzechy, zioła i przyprawy, miód oraz naturalne tłuszcze. Nie było zaś zbóż, roślin strączkowych, ziemniaków i innych warzyw wysokoskrobiowych. W diecie paleo nie występował także nabiał oraz przetworzony cukier czy sól. Zwolennicy diety paleo, wśród których jest spora grupa osób prowadzących aktywny tryb życia (sportowcy, kulturyści itd), wskazują na wiele zalet tej diety takich jak:

- spadek wagi,

- przyrost tkanki mięściowej,

- wzrost poziomu energii,

- ustabilizowany poziom cukru we krwi,

- zminimalizowanie alergii pokarmowych,

- poprawa działania układu trawiennego,

- poprawa wyglądu skóry, włosów i paznokci.

Lista zalet diety paleo, jak widać, jest dość długa, co sprawia, że dieta ta zdobywa z roku na rok coraz większe grono zwolenników, równieć w Europie. Dzięki diecie paleo można utrzymać prawidłową wagę ciała, przy tym dobry stan zdrowia, a co za tym idzie, cieszyć się dobrym samopoczuciem.

Dieta paleo cieszy się także uznaniem samych dietetyków. Specjaliści od żywienia wskazują na takie zalety diety paleo jak eliminacja produktów wysoko przetworzonych (które zawierają duże ilości niezdrowych tłuszczy trans), produktów o wysokiej zawartości cukrów prostych jak i produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Jako jedyny minus diety paleo dietetycy wskazują całkowite wykluczenie nabiału (w tym serów twardych, będących bogatym zródłem wapnia).

Należy pamiętać, aby podczas diety dużo pić - co najmniej 2 litry niegazowanej wody dziennie. Niesłodzony, zdrowy napój (np. naturalny, świeżo wyciśnięty sok owocowy) pić należy też do każdego posiłku.

 

W dniu treningu należy w diecie uwzględnić dodatkowo posiłki przedtreningowe i potreningowe.

Przed treningem należy spożyć odżywczy posiłek, bogaty w węglowodany, najlepiej złożone, oraz białko, i co ważne, posiłek ten spożyć trzeba najpózniej 2 godziny przed treningiem.

Oto  wybrane propozycje posiłków przed treningiem: 1. Kasza gryczana z olejem kukurydzianym + banan. 2. Brązowy ryż, wymieszany jogurtem naturalnym, startym jabłkiem i odrobiną cukru. 3. 100 g ryżu, 150 g tuńczyka. 4. 100 g dzikiego ryżu, 150 g piersi z kurczaka. 5. 150 g płatków owsianych, 6 białek jajek. 6. 100 g makaronu, 150 g indyka. 7.100 g płatków owsianych, 30 g białka w postaci shake'a.

Po treningu, po upływie ok. pół godziny, należy przyjąć posiłek, zawierający składniki, które organizm wykorzystał podczas treningu, czyli przede wszystkim witaminy oraz płyny. Do tego posiłek po treningu powinien być bogaty w białko, które przyspiesza budowę i regenerację mięśni.

Oto wybrane propozycje posiłków po treningu: 1. Grillowany kurczak z sałatka buraków 2. Banan z jogurtem naturalnym, z dodatkiem miodu i otrąb. 3. Ryż na mleku kokosowym z jabłkiem. 4. Wołowina z dzikim ryżem i marchewką. 5. Koktajl białkowo-węglowodanowy z koncentratem proteinowym i świeżymi truskawkami i bananem. Na przekąskę np. gorzka czekolada lub kakao, do picia woda mineralna niegazowana.

zielona kawa na odchudzanie
top box

Indeks zdrowotności

90%

Bardzo zdrowe

bottom box
przedtreningówka

Przykładowy jadłospis na 7 dni

Prezentujemy przykładowy jadłospis dla diety

Pasuje do aktywności

Tę dietę możesz z powodzeniem stosować, jeżeli uprawiasz jedną z następujących dyscyplin

Fitness Kolarstwo Bieganie Kolarstwo górskie Turystyka piesza Crossfit Narciarstwo zjazdowe Biegi narciarskie Snowboard Łyżwiarstwo Pływanie Kajakarstwo Nordic walking Wspinaczka Trening na siłowni Zumba

Cele treningowe

Ta dieta pozwala osiągnąć następujący cel

Opinie użytkowników (0)

Opinie naszych użytkowników na temat wybranej diety

Brak opinii użytkowników

Aby dodać opinię do diety musisz się zalogować.

Osoby, które stosują tę dietę (55)

Lista osób, które zdeycydowały się stosować tę dietę

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję