Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska
Dodana dnia: 11 września 2014r.

Ogólna ocena

brak opinii

Dieta śródziemnomorska, oparta na kuchni włoskiej, greckiej, hiszpańskiej i francuskiej,  należy wg badań naukowców do jednych z najlepszych sposobów odżywiania. Wskazana jest praktycznie dla każdego, kto dba o zdrowie, a także dla tych, którzy poszukują diety mało wymagającej i bardzo smacznej.

Głównym składnikiem potraw kuchni śródziemnomorskiej jest oliwa z oliwek, która zawiera prozdrowotne nienasycone kwasy tłuszczowe omega, mające działanie przeciwmiażdżycowe oraz antyoksydacyjne (w oliwie zawarta jest m.in. witamina E). Kolejnym ważnym składnikiem diety śródziemnomorskiej są ryby i owoce morza – ryby morskie zawierają, podobnie jak oliwa, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, poza tym lekko przyswajalne białka, wiele wapnia i fosforu (wpierają układ kostny) i jodu (korzystnie wpływa na pracę tarczycy), natomiast owoce morza (kraby, małże, ostrygi itp.) są bogatym zródlem cynku, który dba o prawidłową pracę naszego systemu nerwowego.

W diecie śródziemnomorskiej występuje duża ilość surowych bądź gotowanych warzyw i owoców, ponadto pełnoziarniste pieczywo, kasze oraz makarony, zawierające błonnik pokarmowy, tak ważny w profilaktyce chorób jelita grubego. Istotnym składnikiem diety śródziemnomorskiej są przyprawy – czosnek i cebula, które jak wiadomo mają działanie przeciwbakteryjne i obniżają ciśnienie krwi, ponadto bazylia, tymianek, szałwia, rozmaryn i kminek, zawierające silne przeciwutleniacze, które chronią organizm przed miażdżycą. Przy dużej ilości w/w przypraw stosuje się jednocześnie niewielką ilość soli. Z nabiału spożywa się głównie średnie ilości chudego twarogu i jogurtów, z napojów zaś zaleca się pić duże ilości wody mineralnej niegazowanej, a także umiarkowane ilości wina, przede wszystkim wina czerwonego (ma działanie przeciwmiażdżycowe i przeciwzakrzepowe). Do składników, które dieta śródziemnomorska wyklucza, należą przede wszystkim czerwone mięso, czyli wieprzowina i wołowina, tłuste wędliny oraz białe pieczywo i słodycze. Należy podkreślić, że dieta śródziemnomorska stoi zdecydowanie w opozycji do wadliwego żywienia, którego skutkiem są choroby nowotworowe czy też choroba niedokrwienna serca, dlatego warto ją propagować wśród rodzin, osób aktywnie spędzających czas i wszystkich tych, którzy preferują zdrowy styl życia.

Należy pamiętać, aby podczas diety dużo pić - co najmniej 2 litry niegazowanej wody dziennie. Niesłodzony, zdrowy napój (np. naturalny, świeżo wyciśnięty sok owocowy) pić należy też do każdego posiłku.

 

W dniu treningu należy w diecie uwzględnić dodatkowo posiłki przedtreningowe i potreningowe.

Przed treningem należy spożyć odżywczy posiłek, bogaty w węglowodany, najlepiej złożone, oraz białko, i co ważne, posiłek ten spożyć trzeba najpózniej 2 godziny przed treningiem. 

Po treningu, po upływie ok. pół godziny, należy przyjąć posiłek, zawierający składniki, które organizm wykorzystał podczas treningu, czyli przede wszystkim witaminy oraz płyny. Do tego posiłek po treningu powinien być bogaty w białko, które przyspiesza budowę i regenerację mięśni.

zielona kawa na odchudzanie
top box

Indeks zdrowotności

90%

Bardzo zdrowe

bottom box
przedtreningówka

Przykładowy jadłospis na 7 dni

Prezentujemy przykładowy jadłospis dla diety

Dzień 1

Śniadanie (350 kcal)

Drugie śniadanie (216 kcal)

Obiad (845 kcal)

Przygotować bulion z kurczaka, osobno usmażyć filet z miruny soute, podawać ugotowanym ryżem brązowym i sosem greckim. Do picia sok pomarańczowy

Podwieczorek (107 kcal)

Kolacja (436 kcal)

Posiłek przedtreningowy (159 kcal)

Posiłek potreningowy (194 kcal)

Pasuje do aktywności

Tę dietę możesz z powodzeniem stosować, jeżeli uprawiasz jedną z następujących dyscyplin

Fitness Bieganie Pływanie

Cele treningowe

Ta dieta pozwala osiągnąć następujący cel

Opinie użytkowników (0)

Opinie naszych użytkowników na temat wybranej diety

Brak opinii użytkowników

Aby dodać opinię do diety musisz się zalogować.

Osoby, które stosują tę dietę (2)

Lista osób, które zdeycydowały się stosować tę dietę

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję