Porady

Odnowa biologiczna organizmu cz. 1

Odnowa biologiczna organizmu cz. 1

Masaż sportowy

Jest jednym z przyjemniejszych zabiegów terapii potreningowej. Pomaga zwalczyć skutki zmęczenia spowodowane wysiłkiem fizycznym na treningu.

Masaż ręczny polega na ugniataniu, rozcieraniu, wałkowaniu, oklepywaniu, wstrząsaniu poszczególnych części ciała w ustalonej kolejności i kierunku działań (od serca i w kierunku węzłów limfatycznych). W zależności od siły chwytów oraz powierzchni masowanej efekt jest różny, a masaż może mieć działanie pobudzające lub uspakajające.

Masaż sportowy stosowany jest zarówno przed treningiem, w trakcie jego trwania oraz po treningu. Przed treningiem stosowany jest jako uzupełnienie rozgrzewki i ma na celu przygotowanie organizmu do wysiłku sportowego (rozgrzewa stawy i ścięgna, rozluźnia mięśnie, podnosi ich elastyczność i efektywność, w ten sposób pomaga osiągnąć lepsze wyniki, przygotowuje do dużego wysiłku fizycznego). Masaż sportowy może być stosowany także w trakcie treningu w celu podtrzymania wysokiej aktywności sportowca oraz po treningu w celu pomocy w szybkim odzyskaniu sił przez sportowców. W terapii potreningowej techniki masażu zależą od dyscypliny sportowej.

Regeneracja organizmu następuje poprzez rozluźnienie mięśni oraz usprawnienie krążenia krwi i limfy, co z kolei przyczynia się jednocześnie do ich ochrony przed uszkodzeniem. Masaż sportowy jest integralną częścią odnowy biologicznej, zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji. Polecany jest zarówno dla zawodowych sportowców, jak i dla amatorów. 

 

Automasaż

Podobnie jak masaż może być wykonywany przed, w trakcie trwania lub po treningu. Wykonany energicznymi ruchami działa pobudzająco na układ nerwowy, mięśnie oraz na krążenie krwi, dlatego z powodzeniem stosowany jest przed lub w trakcie rozgrzewki, ponieważ przygotowuje organizm do wysiłku fizycznego na treningu.

Automasaż śródtreningowy, jak sama nazwa wskazuje, stosowany jest w trakcie treningu. Masaż ten powinien być łagodny i stosowany na te części ciała, np. mięśnie, uda, które są obciążone największą ilością ćwiczeń.

Automasaż potreningowy wykonywany jest po treningu, ale nie bezpośrednio po nim. Masaż ten powoduje przyspieszenie krążenia krwi, usprawnia procesy biochemiczne zachodzące w organizmie, zmniejsza powysiłkowe napięcie mięśni, uspakaja i ma na celu skrócenie czasu regeneracji organizmu po intensywnym i/lub długotrwałym wysiłku. 

 

Kilka zasad dotyczących wykonywania masażu

Masaż powinien być wykonywany na skórze czystej, nieuszkodzonej i nie pocącej się. Osoba masowana powinna być ułożona wygodnie, tak aby jej mięśnie były rozluźnione. Pomieszczenie, w którym wykonywany będzie masaż, powinno być ciepłe i dobrze przewietrzone. Masujemy wzdłuż przebiegu naczyń limfatycznych albo w kierunku najbliższych węzłów chłonnych. Ucisk powinien być silny, na granicy przyjemności i bólu. Ruchy i ucisk osoby masującej powinny być silne, spokojne, pewne i płynne.

zielona kawa na odchudzanie

Opinie użytkowników (0)

Opinie naszych użytkowników na temat wybranego artykułu

Brak opinii użytkowników

Aby dodać opinię do artykułu musisz się zalogować.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję