Porady

Odnowa biologiczna organizmu cz. 2

Odnowa biologiczna organizmu cz. 2

Terapia potreningowa z zastosowaniem bodźców cieplnych

Oddziaływanie ciepła na centralny układ nerwowy działa kojąco na bóle zmęczeniowe układu ruchu. Takie oddziaływanie osiągniemy, stosując łatwy zabieg jakim jest kąpiel w wannie w temp. około 35-37°C. Ciepłe kąpiele są wskazane szczególnie po treningach siłowych i siłowo-szybkościowych, zwłaszcza w przypadku wzmożonego napięcia mięśni, bólów zmęczeniowych i nadwrażliwości na bodźce mechaniczne. Po zabiegu zalecane jest lekkie ochłodzenie i wypoczynek lub krótkotrwały lekki masaż. Należy pamiętać o tym, że nie powinno się stosować gorących kąpieli po treningu. Ciepło działa także kojąco w przypadku bólów zmęczeniowych mięśni. W takiej sytuacji stosujemy ciepłe, rozgrzewające kompresy, układamy wygodnie kończynę, tak by jej mięśnie były rozluźnione.

Kąpiele gorące – są to zabiegi odnawiające, po intensywnych treningach lub zawodach, gdzie nastąpił duży wysiłek fizyczny mięśni i całego układu ruchu. Kąpiele gorące są to kąpiele, których temperatura wynosi około 38-40°C, dlatego nie powinno się z nich korzystać po intensywnym treningu. Najlepiej, gdy są one wykonywane raz na kilka dni, w dni wolne od treningu i w godzinach wieczornych. Kąpiel rozpoczynamy od temperatury 36-37°C, a następnie stopniowo podnosimy temperaturę wody i przebywamy w niej około 35. minut, chłodząc jednocześnie zimnym kompresem głowę. Po kąpieli stosujemy chłodny natrysk w celu ochłodzenia, a następnie wypoczywamy.  

Sauna - zabieg ten, podobnie jak gorące kąpiele, powinien być stosowany 1-2 razy w tygodniu. Działa on pobudzająco na układ krążenia, zwiększa przepływ krwi. Po zakończeniu zabiegu należy ochłodzić się przez 2-3 minuty zimnym prysznicem. Przeciwwskazania do korzystania z sauny mają osoby, u których wykryto ostre zapalenia, choroby gorączkowe i skórne. Z kolei osoby ze skłonnościami do nadciśnienia powinny zachować ostrożność, gdy będą brały ochładzający prysznic.

Zabiegi odnawiająco-hartujące po treningowe

Natryski powinny być stosowane po każdym treningu w celu rozluźnienia napiętych podczas treningu mięśni. Jeżeli trening był bardzo intensywny, początkowo stosuje się prysznic chłodno-letni, by ochłodzić ciało i obniżyć jego temperaturę. Dopiero po kilku minutach stopniowo zwiększamy temperaturę wody, by zakończyć ponownie chłodnym strumieniem. W trakcie natrysku wskazane jest masowanie gąbką lub szorstką rękawicą części ciała i mięśni szczególnie przeciążonych podczas s ćwiczeń.

Kompresowanie mięśni czy stawów stosujemy wówczas, gdy nastąpiły uszkodzenia, np.siniaki, krwiaki, opuchlizna. Stosujemy wówczas zimny kompres.

zielona kawa na odchudzanie

Opinie użytkowników (0)

Opinie naszych użytkowników na temat wybranego artykułu

Brak opinii użytkowników

Aby dodać opinię do artykułu musisz się zalogować.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję