Porady

Przetrenowanie

Przetrenowanie

Przetrenowaniem nazywamy przewlekłe zmęczenie na skutek intensywnego treningu, niedostosowania obciążenia organizmu do zmniejszonej wydolności, np. po chorobie osoby trenującej, stosowaniu niewłaściwych, np zbyt krótkich przerw w trakcie treningu oraz lekceważenie czynników odnowy biologicznej wpływających na regenerację organizmu, takich jak odpowiednio skomponowana dieta, suplementy diety (witaminy, mikroelementy wspomagające regenerację). Przetrenowanie objawia się niechęcią do uczęszczania na trening, złym samopoczuciem, rozdrażnieniem, apatią, szybkim męczeniem się. Poza tym występuje szereg objawów technicznych, takich jak: pogorszenie się umiejętności technicznych, a co za tym idzie osiągnięć sportowych, spowolnione reagowanie na bodźce zewnętrzne.

 

Wyróżniamy przetrenowanie:

  • sympatykotoniczne, mające miejsce kiedy osoba trenująca jest nadmiernie pobudzona, niespokojna, rozdrażniona, ma problemy z zasypianiem i snem, szybko się męczy, ogólnie źle się czuje. Jest podatna na liczne infekcje, zwłaszcza górnych dróg oddechowych. Ten rodzaj przetrenowania ma miejsce, gdy osoba ćwicząca przeprowadza bardzo intensywny trening bez wcześniejszego, odpowiedniego przygotowania. Można je wyleczyć w okresie 1–2 tygodni.
  • przetrenowanie parasympatykotoniczne, które następuje powoli, a jego cechą charakterystyczną jest apatia, brak zaangażowania na treningu. Powodem tego typu przetrenowania mogą być przeciążenie, zbyt ciężkie ćwiczenia, niedostosowane do możliwości fizycznych osoby trenującej. Regeneracja może trwać nawet do kilku miesięcy.

 

Najbardziej znanym objawem przetrenowania są „zakwasy”. Występują one u sportowców od 24 do 48 godzin po dużym wysiłku fizycznym. W literaturze specjalistycznej nazywane są opóźnioną bolesnością mięśni.

Natomiast mniej znane objawy to: spadek masy ciała, wzmożone pocenie się, podwyższone tętno, większa podatność na przeziębienia, spadek koncentracji, rozdrażnienie, obniżona samoocena, czy też w skrajnych przypadkach depresja. U kobiet przetrenowanie może objawić się zmianami w cyklu miesiączkowym, co prowadzić może do zaniku miesiączki, a nawet bezpłodności.

W celu powrotu do dobrego samopoczucia i dawnej sprawności fizycznej zalecane jest zmniejszenie długości oraz częstotliwości treningów, zwiększenie liczby ćwiczeń rozluźniających.

U osób z przetrenowaniem sympatyktonicznym, u których przewyższa napięcie układu sympatycznego, występuje nadpobudliwość, energiczność, szybkie męczenie się. Aby przezwyciężyć tego typu przetrenowanie, powinny one skorzystać z zabiegów o charakterze uspokajającym, tonizującym.

Z kolei osoby z przetrenowaniem parasympatyktonicznym powinny zminimalizować treningi, wprowadzić ćwiczenia rozluźniające i siłowo- szybkościowe. Dobrą metodą jest także zmiana klimatu(np. morze), stosowanie masaży pobudzających, aromaterapii z kompozycją pobudzającą, zabiegów kontrastowych termicznie(bicze wodne ciepłe i zimne na zmianę, krótki zabieg w saunie i polewanie zimną wodą itp.). W przypadku tego rodzaju przetrenowania należy zadbać o dietę kwasową, bogatą w witaminy i białka, oraz odpowiednie zajęcia z zakresu psychoterapii o charakterze pobudzającym.

zielona kawa na odchudzanie

Opinie użytkowników (0)

Opinie naszych użytkowników na temat wybranego artykułu

Brak opinii użytkowników

Aby dodać opinię do artykułu musisz się zalogować.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję