Porady

Kontuzje wynikające z nadmiernych obciążeń

Kontuzje wynikające z nadmiernych obciążeń

Osoby uprawiające sporty są w grupie osób najbardziej zagrożonych wystąpieniem kontuzji.

 

Kontuzją nazywamy tępy uraz mechaniczny, stłuczenia tkanek, skóry, tkanki podskórnej, nerwów, stawów okołotkankowych, stłuczenia kości. Należą do nich urazy takie, jak: stłuczenia, skręcenia, zwichnięcia oraz mikrourazy, np. naciągnięcia i naderwania mięśni, powstałe, na przykład na wskutek przeciążeń podczas treningu. Jest wiele błędów, które popełniają zwłaszcza początkujący sportowcy. Wśród nich przeważają:

  • brak rozgrzewki. Skutkuje on zmniejszeniem efektywności treningu i zwiększeniem ryzyka kontuzji. Natomiast brak ćwiczeń rozluźniających po wysiłku fizycznym zwiększa ryzyko pojawienia się bólów mięśniowych.
  • zbyt szybkie zwiększanie obciążenia. Przypuszczalnie to najczęstszy błąd początkujących. Rozpoczynając trening, chcą jak najszybciej dojść do bardzo dobrych wyników i w efekcie trenują więcej niż może wytrzymać ich organizm. W efekcie pojawiają się zakwasy, bóle przeciążeniowe, a nawet poważniejsze kontuzje.
  • nieodpowiednie lub znoszone obuwie to w efekcie szereg nieuniknionych dolegliwości i kontuzji. Począwszy od obtarć i odcisków, a skończywszy na kontuzjach wynikających z nadmiernych obciążeń lub z braku odpowiedniego zabezpieczenia stopy.
  • nieprawidłowa postawa. Garbienie się, machanie rękami na boki, schowana głowa, wykonywanie niepotrzebnych dodatkowych ruchów (tułowiem, rękami, głową) –utrudniają ćwiczenia i prowadzą do szybszego zmęczenia.
  • nieodpowiednia dieta. Im więcej trenujesz, tym istotniejsze jest dostarczenie organizmowi odpowiednich substancji odżywczych, wspomagających regenerację i dostarczających energii.
  • niedobór płynów. Właściwe dozowanie płynów przed, po i w trakcie treningu jest absolutnie niezbędne. Nigdy nie dopuść do odwodnienia organizmu, lepiej wypić za dużo niż za mało.
  • lekceważenie indywidualnych predyspozycji i ograniczeń - nie każdy plan treningowy jest dobry dla każdego - oprócz fachowej literatury i rad doświadczonych kolegów musisz słuchać również wskazówek własnego ciała.

 

Najczęstszym efektem popełniania tychże błędów są urazy ortopedyczne, które dotyczą układu kostno – mięśniowego, np. skręcenia stawu, uszkodzenia torebek stawowych itp. Ćwicząc bezodpowiedniego przygotowania do treningu,przekraczając granice własnych możliwości (np. stosując zbyt duże obciążenie), przyjmując nieprawidłową postawę, czy też nie kontrolując ruchów podczas ćwiczenia narażasz się na kontuzje.

Pamiętaj, że nasz organizm to znakomicie działający mechanizm i wszystkie procesy,reakcje są od siebie zależne. Jeśli w danym obszarze pojawiają się jakieś zaburzenia, wpływa to na ogólne funkcjonowaniecałego ciała.   Konsekwencje wynikające z zaniedbania kontuzji mogą być poważne w skutkach. Są to zbyt wcześnie pojawiające się zwyrodnienia stawu, niestabilność stawu, nadmierne obciążenia sąsiednich stawów co wiąże się z zaburzeniem biomechaniki naszego ciała.

zielona kawa na odchudzanie

Opinie użytkowników (0)

Opinie naszych użytkowników na temat wybranego artykułu

Brak opinii użytkowników

Aby dodać opinię do artykułu musisz się zalogować.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję