Porady

Przygotowanie do wysiłku fizycznego

Przygotowanie do wysiłku fizycznego

    Moda na uprawianie sportów i prowadzenie zdrowego trybu życia zdobywa coraz szersze grono zwolenników. Jednakże bardzo wielu z nas zapomina o tym, że nie tylko ćwiczenia są ważne, lecz należy się też odpowiednio przygotować do uprawiania sportów. Nieodpowiednie przygotowanie własnego organizmu oraz nieprzystosowanie otoczenia do ćwiczeń może zniweczyć efektywne ich wykonywanie. Dlatego przygotowanie do wysiłku fizycznego jest najważniejszym elementem warunkującym sukces w każdej dyscyplinie sportu. Stanowi klucz do sukcesu sportowca (poza przygotowaniem psychicznym i taktycznym). Wysiłek fizyczny stanowi podstawowy składnik treningu sportowego i wywołuje w organizmie szereg zmian. Poprzez dobór odpowiednich metod usprawniania należy zadbać, aby przygotowanie fizyczne było na jak najwyższym poziomie.

Pojęcie przygotowania fizycznego zawiera w sobie doskonalenie siły mięśniowej, wytrzymałości, elastyczności, czasu reakcji. Ważnym pojęciem są także zabiegi przedstartowe. Są to zabiegi odnawiające stosowane w okresie przedstartowym. Ich celem jest uzupełnienie strat energetycznych. Wspomagają odpoczynek i regenerację organizmu. Zależą od rodzaju prowadzonego treningu.

I tak, gdy: treningi skoncentrowane są na ćwiczeniu wytrzymałości, to zabiegi obejmują cały organizm, układ krążenia, układ oddechowy, wegetatywny i nerwowy. W okresie przedstartowym powinno stosować się wiele zabiegów hartujących i relaksujących. Osoby trenujące powinny więc brać codzienny poranny chłodny lub naprzemienny zimno-ciepły prysznic z masażem szorstką gąbką lub specjalną rękawicą do tego typu masażu. 2 razy w tygodniu należy uwzględnić ciepłe kąpiele, które pomogą zregenerować się zmęczonym mięśniom oraz masaże. Raz na 10 dni zalecana jest kąpiel z obfitym poceniem się lub korzystanie z sauny.

Trening w większości składa się z ćwiczeń mających na celu rozwój wytrzymałości szybkościowej, samej szybkości, techniki danej dyscypliny, zmęczenie osoby trenującej mogą powodować zmęczenie obwodowe i mięśniowo-nerwowe. W tym wypadku zaleca się także zabiegi na części ciała, grupy mięśni, stawy, które są szczególnie zmęczone. Do zabiegów tych zaliczamy na przykład: relaksujące kąpiele, masaże, automasaże, ciepłe kompresy, mające na celu rozluźnić napięte po treningu mięśnie.

Zabiegi przedstartowe dzielimy także ze względu na rodzaj uprawianej dyscypliny i tak na przykład osoby uprawiające sporty wytrzymałościowe powinny poddawać się zabiegom relaksującym, rozgrzewająco-rozluźniającym, np. ciepłym kąpielom, masażom sportowym. Osoby uprawiające dyscypliny szybkościowe powinny poddawać się zabiegom miejscowym, takim jak: masaże, automasaże tych części ciała, które są obciążone największą liczbą ćwiczeń. Z kolei osoby trenujące dyscypliny, w których szczególną rolę odgrywają umiejętności i sprawność techniczna, do których zaliczyć możemy biegi, narciarstwo zjazdowe, łyżwiarstwo, a także wspinaczkę powinny skorzystać z zabiegów wpływających pozytywnie na układ nerwowo-mięśniowy. Do zabiegów tych zaliczamy naprzemienne, ciepło-zimne, orzeźwiające natryski, relaksujące kąpiele, specjalistyczne masaże, zwane masażami przedstartowymi. Korzystny wpływ na centralny układ nerwowy ma kontynuowanie zabiegów hartujących. Pamiętajmy jednak, że nie powinniśmy nigdy poddawać się nowym zabiegom przed zawodami, wyścigami, a nawet ważnymi treningami. Duża liczba zabiegów, np. zabiegi przegrzewające (sauna, gorące kąpiele) jest niewskazana do stosowania nawet na kilka dni przed mającym nastąpić dużym wysiłkiem fizycznym. 

zielona kawa na odchudzanie

Opinie użytkowników (0)

Opinie naszych użytkowników na temat wybranego artykułu

Brak opinii użytkowników

Aby dodać opinię do artykułu musisz się zalogować.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję