Porady

Przed startem

Przed startem

Istotnym elementem w odpowiednim przygotowaniu się do wysiłku fizycznego jest także zaopatrzenie się w odpowiednią odzież oraz obuwie. Ubrania nie powinny być zbyt potliwe, dlatego najlepiej nadają się te wykonane z bawełny lub specjalnych materiałów, które pozwalają skórze oddychać, utrzymać odpowiednią temperaturę oraz wilgotność ciała podczas wysiłku fizycznego. Spodnie powinny być dobrane odpowiednio do warunków pogodowych. Jeżeli jest okres letni, zakładaj spodenki lub wykonane z delikatnego materiału spodnie o długości ¾. Jeżeli natomiast ćwiczysz w okresie zimowym, wybieraj spodnie nieco cieplejsze, bawełniane, najlepiej zakrywające w całości Twoje nogi.

Pamiętać należy o odpowiednim doborze kroju. Do jogi czy pilatesu powinny to być ubrania luźniejsze, bądź lekko dopasowane sprzyjające aktywnemu relaksowi. Do ćwiczeń aerobowych, bądź siłowych najlepsze będą stroje opinające, podtrzymujące mięśnie oraz wspomagające skurcze i rozkurcze poszczególnych partii mięśni.

W kwestii dotyczącej obuwia sportowego ważne jest, żeby było na solidnej, ale nie zbyt sztywnej podeszwie i uszyte z materiału przepuszczającego powietrze. Powinno ono zapewnić odpowiednią amortyzację i chronić stawy (nie tylko skokowe, ale również kolanowe i biodrowe oraz kręgosłup).

 

Przygotowanie psychiczne to kolejny nie obojętny element, który należy zaznaczyć w przygotowaniu do wysiłku. Na ogół zajmują się nim psycholodzy sportowi. Jego efektem ma być wiara, że jest się w stanie sprostać stojącym przed nami wymaganiom. Powinno wzbudzać w nas mobilizację, siłę do przygotowania się przed treningami. Odpowiednie nastawienie psychiczne warunkuje pewność siebie, wzmaga efektywność ćwiczeń, co prowadzi do osiągnięcia sukcesu. Takie przygotowanie może być wykonywane podczas każdej sesji treningowej. Niestety, nie rzadko jednak bywa, że zostaje ono pomijane przez zawodników, którzy nie doceniają jego potęgi. To ono jest najważniejsze, gdy dochodzi do różnych kryzysów. Wysokie ambicje i chęci bycia zdrowym, wysportowanym, szczupłym, to niestety za mało. To, czy ostatecznie osiągnemy poprzez treningi wytyczone sobie cele, zależy przede wszyskim od naszego przygotowania psychicznego. Niezbędne jest posiadanie i ciągłe rozwijanie takich cech charakteru, jak wytrwałość, samozaparcie, samodyscyplina.

Innym aspektem przygotowania psychicznego jest rozwijanie tych cech charakteru i tych zdolności, których posiadanie jest potrzebne do uprawiania określonych dyscyplin sportowych. Jedną z cech, która odgrywa dużą rolę w każdej dyscyplinie jest siła woli, której stopień przejawia się w takich działaniach, jak: podejmowanie decyzji, okazywanie inicjatywy, samodzielność. Aby wzmocnić siłę woli, należy nauczyć się panować nad sobą, stale się doskonalić, starać się robić wszystko jak najlepiej, obserwować siebie i być krytycznym w stosunku do siebie. Takich umiejętności można się nauczyć na treningu mentalnym, gdzie ćwiczona jest kondycja psychiczna, czyli siła, odporność psychiczna, koncentracja uwagi, wzrost poczucia pewności siebie, poprawa umiejętności radzenia sobie ze stresem, wyznaczanie realnych celów, pomoc w odnalezieniu motywacji oraz kształtowanie prawidłowej postawy życiowej.

Ważną rolę odgrywa też przygotowanie techniczne. Choć nie jest warunkiem w przygotowaniu do wysiłku fizycznego, jednak ma związek z przygotowaniem psychicznym i rola, jaką spełnia w drodze do sukcesu, jest równie ważna. Przygotowanie techniczne powinno być kierowane przez trenerów sportowych, gdyż wymaga doświadczenia i wiedzy na najwyższym poziomie w określonej dyscyplinie sportu. Odpowiednie przygotowanie wiąże się ze skuteczną realizacją założeń oraz planu gry. Należy tu zwrócić   uwagę na takie czynniki, jak: łączenie elementów techniki z wymaganiami narzucanymi przez taktykę, cechy motoryczne, systematyczne korygowanie błędów, podporządkowanie nowych elementów szkolenia do kwalifikacji sportowca.

Reasumując, przygotowanie do wysiłku fizycznego wiąże się z ciężką pracą i wymaga sporo czasu. Trzeba pamiętać o tym, aby wszystkie wyżej wymienione procesy współdziałały ze sobą. Należy też zwrócić uwagę na  dobór odpowiednich metod usprawniania, kształtujących wszechstronnie, nie tylko skupiających swą uwagę na sile czy obciążeniu. Wymagany też jest kompleksowy proces rozwoju cech motorycznych, uwzględniając charakter dyscypliny sportowej. Jednak pamiętajmy że przede wszystkim liczą się chęci. 

zielona kawa na odchudzanie

Opinie użytkowników (0)

Opinie naszych użytkowników na temat wybranego artykułu

Brak opinii użytkowników

Aby dodać opinię do artykułu musisz się zalogować.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję