Porady

Regeneracja i odnowa biologiczna

Regeneracja i odnowa biologiczna

Każdy z nas wie, jak ważny jest dla naszego organizmu sen i odpoczynek. Jeżeli nie zadbamy o te bardzo ważne czynniki wpływające na stan zdrowia naszego organizmu, zamiast poprawić swoją kondycję fizyczną, doprowadzimy do przemęczenia, a nawet powolnego wyniszczenia organizmu. Chcąc być wysportowanym i osiągać dobre wyniki, musimy po pierwsze pamiętać, że najważniejszą zasadą jest nie szkodzić naszemu organizmowi. Pamiętajmy więc, że potrzeba regeneracji po treningu wzrasta proporcjonalnie do trudności ćwiczeń, które wykonujemy. Odpoczynek pozwala nam na regenerację mięśni i całego organizmu. Jest on szczególnie ważny dla osób trenujących wyczynowo. U nich objawy przemęczenia mogą pojawić się najszybciej i mieć bardzo negatywne konsekwencje, prowadząc do ogólnego przemęczenia i wyczerpania organizmu.

Postępowanie odnawiające po treningu powinno być zaplanowane i celowe. Rozróżniamy naturalne, samozachowawcze działania organizmu, na przykład sen oraz wszelkie zabiegi, metody i środki służące do sztucznego stymulowania organizmu mające na celu jego odnowę biologiczną. Odnową biologiczną nazywamy więc działania mające na celu likwidowanie zmęczenia po to, aby przywrócić organizm do stanu całkowitej efektywności.

Do kolejnych zadań odnowy biologicznej zaliczamy: obserwacje organizmu oraz kontrole nad osoba trenującą. Są to działania profilaktyczne, mające na celu minimalizację skutków przeciążeń powolnych. Przeciążenia te to powstałe na skutek różnicy pomiędzy wytrzymałością tkanek a działającym na nie często, nawet niewielkim bodźcem mikrourazy. Powodują one zmiany powolne, odkształcenia fizyczne, prowadząc czasem do obniżenia odporności na zmęczenie i ból powysiłkowy. Zmiany przeciążeniowe, ich umiejscowienie i charakter zależy od dyscypliny sportu jaką uprawiamy (np. zmiany stawów kolanowych u piłkarzy ręcznych, zmiany mięśni łydek krótkich zginaczy u biegaczy). Trenujący określoną dyscyplinę sportową w celu zapobiegania przeciążeniom powinni zapoznać się z dolegliwości przeciążeniowymi, jakie powodują ćwiczenia tej dyscypliny.

Najważniejszą rolę w procesie regeneracji organizmu ludzkiego w ogóle odgrywa sen. Sen jest to cyklicznie pojawiający się i przemijający w rytmie okołodobowym stan czynnościowy ośrodkowego układu nerwowego, podczas którego następuje zniesienie świadomości i bezruch. Ma on fundamentalne znaczenie dla układu nerwowego. Jego brak powoduje upośledzenie działania całego organizmu. Niedobór snu powoduje drażliwość, brak koncentracji, spadek wydajności fizycznej. Sen to naturalny środek zapobiegający zmęczeniu i samoczynnemu wyniszczeniu organizmu. Zapotrzebowanie na sen jest cechą indywidualną każdego człowieka i wynosi od 7. do 9. godzin na dobę. Należy zwrócić uwagę, że ze względu na to, iż gotowość do wysiłku fizycznego po obudzeniu jest obniżona, nie zaleca się snu w ciągu dnia osobom przed treningiem.

W procesie regeneracji organizmu po treningu bardzo ważne jest ułatwianie biologicznych tendencji do wyrównywania zaburzeń jakie powstały w wyniku wysiłku fizycznego podczas treningu. Do zabiegów tych zaliczamy różne metody, stosowane w celu przyspieszenia procesów regeneracji, takie jak masaże, kąpiele i środki współdziałające z mechanizmami wyrównawczymi ustroju i ułatwiającymi ich przebieg, np. diety zapewniające racjonalne odżywianie organizmu, dodatkowe składniki odżywcze, pomagające w przyspieszeniu procesów odnowy powysiłkowej, świeże powietrze, komfort środowiskowy itp.

Innym czynnikiem wpływającym na odnowę biologiczną organizmu, a tym samym na utrzymanie go w dobrej formie, jest hartowanie. Polega ono na oddziaływaniu na organizm bodźcami naturalnymi lub sztucznymi, takimi jak: zimno, ciepło, bodźce mechaniczne, powietrze, światło. Bodźce te wywołują określone skutki, miejscowe lub ogólne, gdy w organiźmie dochodzi do reakcji wieloukładowych, dotyczących np. centralnego i wegetatywnego układu nerwowego, układu ruchu, mięśni, krwi, gospodarki cieplnej, przemiany materii.

Hartowanie zimnem polega na oswajaniu i przyzwyczajaniu organizmu do zimna i niskich temperatur, na uodpornianiu organizmu na zmiany warunków środowiskowych przez ćwiczenia mechanizmów adaptacyjnych. Celem tych zabiegów jest wzmocnienie układu odpornościowego, usprawnienie regulacji cieplnej organizmu, uodpornienie na choroby pojawiające się w wyniku wahań temperatury, poprawienie kondycji, a nawet opóźnienie procesu starzenia się organizmu, poprawa elastyczności skóry, krążenia krwi. W przypadku bodźców zimna nagłe ochładzanie pobudza układ sympatyczny i działa orzeźwiająco, powolne ochładzanie z kolei prowadzi do przewagi układu parasympatycznego. Do zabiegów pobudzających - hartujących należą natryski, np. natryski poranne – chłodne, o dużym ciśnieniu wody, połączone z energicznymi nacieraniami lub natryki naprzemienne, podczas których kilkakrotnie, naprzemienie zmieniamy temperaturę wody – 3 minuty ciepły strumień, a następnie 0,5 minuty zimny strumień wody.

Do zabiegów hartujących zaliczamy także saunę. Hartowanie jest metodą odnowy biologicznej przeznaczoną dla osób zdrowych, którą należy stosować regularnie. Tylko systematyczne zabiegi ułatwiają likwidację zmęczenia i zapobiegają przeciążeniom powolnym.  

zielona kawa na odchudzanie

Opinie użytkowników (0)

Opinie naszych użytkowników na temat wybranego artykułu

Brak opinii użytkowników

Aby dodać opinię do artykułu musisz się zalogować.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję