Porady

Bieganie ból kolan- 7 wskazówek jak uniknąć kontuzji

Bieganie ból kolan- 7 wskazówek jak uniknąć kontuzji

Ból kolan po bieganiu, czy w trakcie treningu, to częsta przypadłość u biegaczy. Zwykle umiejscowiony jest w okolicach rzepki. Bólu kolan po bieganiu nie należy lekceważyć, bo może być objawem poważniejszego problemu, którego konsekwencją może być trwałe uszkodzenie stawu. Jakie są przyczyny bólu kolan po bieganiu?

 

Oto kilka wsazówek by tego uniknąć:

1. Wzmocnij stawy kolanowe - fundamentem wzmacniania kolan są ćwiczenia wzmacniające mięśnie wokół stawu kolanowego. Będą to głównie: mięsień dwugłowy i czworogłowy uda. Mięsień dwugłowy i czworogłowy chronią kolana przed bólem po ćwiczeniach, stabilizują staw i znacznie zmniejszają ryzyko wystąpienia potencjalnej kontuzji. Naprawdę warto zadbać o stawy. Kontuzje stawu kolanowego należą do bardzo trudnych i niezwykle kosztownych... Kolana biegacza - jak wzmocnić?

2. Unikaj stromych zbiegów - wbrew panującej opinii nie podbiegi, a zbiegi są niebezpieczne dla kolan. Dlatego zaleca się przy stromych zbiegach przejście do marszu - zwłaszcza u osób starszych czy po przebytych urazach stawu kolanowego,

3. Rób rozgrzewkę - musi być porządna, odpowiednio intensywna i obejmowała wszystkie partie ciała. W ten sposób przygotujesz się do każdego rodzaju treningu - rozgrzane mięśnie są mniej podatne na kontuzje i urazy, które podczas ćwiczeń mogą się pojawić, jeżeli nie jesteśmy do nich przygotowani lub stosujemy niewłaściwą technikę

4. Uzbrój się  w cierpliwość - nie należny gwałtownie podnosić kilometrażu i liczby treningów w tygodniu, w momencie kiedy ważymy zbyt dużo lub biegamy od niedawna,

5. Zaopatrz się w obuwie do biegania - na pewno nie zaszkodzi, tym bardziej jeśli w okolicach naszych biegowych tras na próżno szukać leśnych duktów i miękkiego podłoża. Specjalistyczne obuwie do biegania trzyma stopę w odpowiedniej pozycji i amortyzuje wstrząsy. Jeszcze do niedawna niemal jednoznacznie sądzono, że im więcej amortyzacji w bucie, tym mniej powinniśmy przejmować się nawierzchnią po której biegamy. Ostatnie badania i moda na tzw. bieganie minilalistyczne obala tę tezę, a co więcej okazuje się, że to właśnie buty naszpikowane amortyzajcą są przyczyną kontuzji. Zainteresowanych odsyłam tutaj. Jak dobrać buty biegowe?

6. Ubierz się odpowiednio - zimne mięśnie są bardziej narażone na kontuzje , dlatego tak ważny jest ubiór (a w zasadzie utrzymanie odpowiedniej ciepłoty ciała) w trakcie wykonywania treningu przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych (zimny wiatr, chłód, deszcz, śnieg).7. Lwia część kontuzji związana jest z jednostajnym uderzaniem nóg o twarde podłoże (asfalt, beton). Nawet jeśli nie mamy w najbliższych okolicach terenów do biegania po miękkim, warto wybrać się na trening do lasu i "potupać' po naturalnym podłożu. Bieganie po leśnych ścieżkach, piasku angażuje więcej partii mięśniowych i odciąża stawy i mięśnie.

 

Poproście swojego trener personalny, aby dał wam kilka wskazówek dotyczących nieinwazyjnego biegania. Naprawdę warto dbać o kolana i wziąć sobie do serca truizm - lepiej zapobiegać, niż leczyć!

zielona kawa na odchudzanie

Opinie użytkowników (0)

Opinie naszych użytkowników na temat wybranego artykułu

Brak opinii użytkowników

Aby dodać opinię do artykułu musisz się zalogować.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję