Porady

Jak radzić sobie z zakwasami?

Jak radzić sobie z zakwasami?

Każdy z nas wie, jaki uciążliwe potrafią być zwykłe zakwasy. Więc jak sobie z nimi radzić? Aby odpowiedzieć na to podstawowe pytanie należy przede wszystkim uświadomić sobie czym one są. Jest to nic innego jak zespół opóźnionego bólu mięśniowego (eng. DOMS, delayed onset muscle soreness). Objawiają się bólem mięśni, ich ciągłym napięciem oraz uczuciem "usztywnienia" stawów. Pośrednią przyczyną jest intensywny wysiłek fizyczny, a właściwie jego brak. Gdy mięśnie przez dłuższy czas nie są obciążane, pozbawione zwiększonego wysiłku, stają się bardziej podatne na uszkodzenia oraz zmęczenie.Nieważne, czy jest to noszenie ciężkich bagaży, trening siłowy czy udany dzień na stoku narciarskim. Przyczyną dyskomfortu są mikrourazy włókien mięśniowych. Wbrew powszechnej opinii zakwasy nie są czymś złym, jest to reakcja organizmu na zwiększony wysiłek.

Kiedy występują?

Powstają najczęściej od 12 do nawet 72 godzin po nadzwyczaj dużym wysiłku, do którego nasz organizm nie jest przyzwyczajony. Zależnie od dyspozycji fizycznych każdego trenującego mogą się utrzymywać od 2 dni do nawet tygodnia. Zależne jest to od możliwości regeneracyjnych tkanki mięśniowej ćwiczącego. W przypadku zawodowych sportowców zakwasy (o ile występują!) potrafią się utrzymywać nawet mniej jak 48 godzin.Najważniejszymi czynnikami wpływającym na występowanie mikrouszkodzeń oraz długość ich regeneracji jest wytrenowanie organizmu oraz indywidualne możliwości regeneracyjne, na które składają się nasze predyspozycje, ale także dieta.

Jak zwalczać zaistniały ból?

Najlepszym lekiem jest profilaktyka w formie:
- systematycznych ćwiczeń – podczas ciągłej aktywności fizycznej mało prawdopodobne jest wystąpienie mikrourazów mięśni,
- odpowiedniego zestawu treningowego – indywidualne predyspozycje fizyczne, szybkość regeneracji organizmu oraz personalne cechy każdej jednostki są wyznacznikami w doborze właściwego treningu,
- zbilansowanej diety – dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych składników.

Brak równowagi pomiędzy tymi czynnikami prowadzi do kontuzji, a w skrajnych przypadkach przetrenowania.

W razie wystąpienia zakwasów zalecana/zalecany jest:
- gorąca kąpiel, ogrzanie mięśni w celu poprawienia krążenia oraz dostarczenia tlenu do regenerujących się komórek,
- sauna, która poprawi krążenie powodując w ten sposób dotlenienie mięśni,
- masaż, pobudzi Twoje uszkodzone mięśnie i dotleni jemaść rozgrzewająca,
- stretching, który zmniejszy odczucie zakwaszenia tkanki mięśniowej,
- bodziec termiczny w formie ciepłego i zimnego strumienia wody-naprzemiennie,
- okład z lodu (w początkowych fazach),
- sen.

Czy można ćwiczyć podczas zakwasów?

Poleca się w tym czasie odpoczynek, aby zmęczony organizm mógł "wrócić do siebie". Czasami stosowane są delikatne treningi, jednak ich intensywność powinna być bardzo niewielka lub wręcz znikoma. Mile widzianą aktywnością jest stretching, spacer oraz trucht. Nie należy nadwyrężać jednak, już uszkodzonych, mięśni. Nieskuteczne oraz niebezpieczne są metody polegające na “dobiciu organizmu”, mające rzekomo zlikwidować zakwasy.

zielona kawa na odchudzanie

Opinie użytkowników (1)

Opinie naszych użytkowników na temat wybranego artykułu

Ocena

(5)

aKiEmOyUi

A jak ktos ma delikatniejsze zakwasy.. moze cwiczyc np pilatess lub crossfit i nie nabawic sie wiekszych zakwasow? Przeszly by dzieki nim szybciej?

10 maja 2015 15:13

Aby dodać opinię do artykułu musisz się zalogować.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję