Porady

Odpowiednie nawadnianie organizmu przed, w trakcie i po treningu

Odpowiednie nawadnianie organizmu przed, w trakcie i po treningu

Najważniejszą rolę w procesie odnowy organizmu i terapii po treningu odgrywa woda. Bierze ona udział we wszystkich procesach metabolicznych w organizmie człowieka i nawet nieznaczny niedobór płynów w organizmie powoduje obniżenie wydolności fizycznej, zmniejszenie wytrzymałości i szybkości trenującego. Dlatego też osoby uprawiające sport powinny szczególnie dbać o zrównoważony bilans wodny, powinny spożywać płyny przez cały dzień, w małych ilościach, ale możliwie często, by nie dopuszczać do pojawienia się uczucia pragnienia.Jest ono oznaką niedoboru płynów w organizmie.

Odpowiedni stopień nawodnienia przed treningiem osiągniemy wypijając około 400 ml płynów przed treningiem. Podczas długotrwałego wysiłku powinno się pić w małych ilościach, ale systematycznie, płyny izotoniczne. Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest nawadnianie organizmu po treningu. Utracona wraz z przyspieszonym oddechem, potem i z moczem woda musi być możliwie szybko uzupełniona, poprzez przyjmowanie wody i innych napojów, zawierających sód.

 

Uzupełnianie płynów wymaga od osób trenujących przestrzegania kilku bardzo ważnych zasad:

  • nie należy przyjmować płynów zanim krążenie nie wróci do równowagi (wyjątkiem są objawy odwodnienia, wtedy należy podawać płyny w małych ilościach, np. około 300 ml w ciągu 30 minut, następnie do 1 litra w ciągu godziny);
  • spożywane płyny nie powinny być ani zimne, ani gorące, wtedy są szybko wydalane z żołądka i prędzej wyrównują braki wody i elektrolitów;
  • nie powinno się pić szybko;
  • po obfitym zaspokojeniu pragnienia nie należy spożywać posiłków.
zielona kawa na odchudzanie

Opinie użytkowników (0)

Opinie naszych użytkowników na temat wybranego artykułu

Brak opinii użytkowników

Aby dodać opinię do artykułu musisz się zalogować.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję